Незважаючи на що відбувається світова криза ліквідності і досить складну
ситуацію на ринку нерухомості за кордоном , ситуація в Росії істотно
відрізняється від міжнародної в позитивну сторону.

Максим Карбаснікофф, Директор по Європі, Росії і СНД, начальник відділу
торгових площ компанії Jones Lang LaSalle, зазначив: «Російський ринок
нерухомості є одним з найдинамічніших у порівнянні
з іншими країнами світу. Це пов'язано насамперед зі стрімким економічним
зростанням країни. Росія стала сьогодні істотної частина глобальної економіки,
вона володіє найбільшими золотовалютними резервами після Китаю і Японії,
рублю стали довіряти ». Про перспективи розвитку російської торгової нерухомості
в таких економічних умовах розповіли експерти компанії Jones Lang LaSalle.
Володимир Пантюшин, Директор по Росії та СНД, відділ економічних і стратегічних
досліджень компанії Jones Lang LaSalle, зазначив: «Сьогодні ринок російської
торговельної нерухомості розвивається дуже швидкими темпами. Насамперед цьому
сприяє сприятлива економічна ситуація в країні, зростання доходів
населення продовжує підігрівати споживчий бум і збільшувати попит
на торговельні площі. Заявлені обсяги проектів якісних торгових центрів
є найвищими в Європі ». Володимир Пантюшин зазначив, що незважаючи
на ці позитивні тенденції, інтеграція Росії в глобальну економіку робить
її чутливою до ситуації на міжнародній арені: «Зараз девелоперам
в Росії стало складніше отримати зовнішнє фінансування, з ринку зникли
інвестори з високою часткою позикового фінансування. Це призвело до зростання ставок
фінансування, зробивши деякі проекти економічно невигідними. В основному
Зараз на ринок нерухомості Росії приходять інвестори з «живими» грошима.
У той же час криза ліквідності відкладає момент насичення ринку нерухомості
в Росії. Ми прогнозуємо, що у зв'язку зі зростаючим попитом і відставанням
пропозиції орендні ставки торгових приміщень в Росії продовжать зростати ».
У той же час, незважаючи на світову кризу ліквідності, спостерігається збільшення
інвестиційних угод на ринку нерухомості в Росії. Про це розповів
Джеймс Корріган, Директор відділу фінансових ринків і інвестицій компанії
Jones Lang LaSalle у своїй доповіді «Ринок торговельної нерухомості Росії:
привабливий напрямок інвестицій ». Доповідач зазначив, що «зараз
в країнах Євросоюзу внаслідок кредитної кризи спостерігається помітне зниження
інвестиційної активності. В цей же час в Росії спостерігається зростання обсягу
інвестиційних угод. Завдяки стабільному підвищенню орендних ставок і
високих показників прибутковості, Росія є привабливим напрямком
інвестицій. Зростаючі орендні ставки і прогнозоване зниження ставок прибутковості
- Основні компоненти, що визначають загальну прибутковість інвестицій. Російський
ринок пропонує міжнародним інвесторам високі прибутковості і представляється
хорошою альтернативою розвинених ринків. При цьому на сектор торгової нерухомості
припадає близько половини всього обсягу інвестицій. Регіональні міста стають
все більш привабливими для інвесторів, хоча на Москву, як і раніше доводиться
найбільша частка загального обсягу інвестицій. У найближчі роки російський ринок
торговельної нерухомості продовжить свій активний розвиток, пропонуючи широкі
можливості для інвесторів ». На конференції фахівці компанії Jones Lang
LaSalle висловили свої рекомендації учасникам ринку торгової нерухомості
- Перш за все девелоперам і торговим операторам, про те, що необхідно
вжити в сформованій ринкової ситуації. Особливу увагу цьому питанню
приділила Юлія Никуличева, Директор по Росії та СНД, Відділ стратегічного
консалтингу компанії Jones Lang LaSalle у своїй доповіді «Зростаючий ринок:
нові формати - нові вимоги для девелоперів »:« Ми можемо уявити
сучасний торговий центр як корабель. Він може бути великим або маленьким,
він може бути різного типу. Відправиться чи корабель в довгий і успішне плавання
чи ні, залежить від усіх учасників його подорожі: від девелопера, який
проектує корабель, від рітейлерів, які є мотором і механізмом
корабля, і від покупців, які запускають цей механізм. Сьогодні на нашому
ринку безліч покупців, і їхні доходи подвоюються кожні чотири роки.
Ця зростаюча споживча здатність є двигуном швидкості плавання
- Рітейлери, не чекаючи відкриття нових торгових центрів, намагаються наперед
заявити свої права на їх площі. Девелопери процвітають на сьогоднішньому сильному
російському ринку, в якому поки немає сильної конкуренції, і будь побудований
ними корабель успішно пливе по тихій воді. Однак вже зараз ми можемо прогнозувати
зростання конкуренції. Щоб витримати конкуренцію прийдешню, необхідно розробляти
нові формати торгових центрів, розвивати спеціалізовані торговельні концепції,
такі як торгові вулиці, сезонні ринки, спеціалізовані магазини. Вже
зараз треба розуміти, що покупців будуть залучати інновації, унікальні
ідеї, якісний сервіс, нові марки. При цьому важливо знайти правильних
орендарів для торгових центрів, а також забезпечити ефективне функціонування
нових магазинів ». Яким же повинен бути сучасний торговий центр, щоб
не тільки сьогодні, але і в майбутньому у нього був успіх на російському ринку?
Цій темі була присвячена доповідь «Шлях до успіху» Олександра Тишкова, Директора
по Росії і СНД, начальника відділу здачі в оренду торгових приміщень компанії
Jones Lang LaSalle. «Такі параметри як розміри, поверховість, комфортні
умови, кондиціонери, парковка з часом будуть мати все більшого значення.
Наприклад, сьогоднішні багатоповерхові торгові центри поки виживають тільки
завдяки відсутності конкуренції. При скороченні потоку покупців менш
дохідними залишаються незручні верхні поверхи. Деякі зайві квадратні
метри неможливо буде здавати в майбутньому. Побудувати будинок торгового центру
більшого розміру, ніж це реально необхідно, означатиме зниження рентабельності
і підвищення термінів окупності проекту. Крім того, все більшого значення
набуває складу торгових операторів. Є багато торгових центрів, в які
не можуть увійти оператори, присутність яких необхідна торговому центру
для його успішності. Перш за все це відбувається через невідповідність параметрів
деяких споруджуваних торгових центрів вимогам операторів. Тому необхідний
грамотний підхід до розробки концепції торгового центру ще до початку реалізації
проекту. Дуже важливо розуміти, що саме бренди і якірні орендарі визначають
успіх торгового центру. Вибираючи якірних орендарів, можна задавати параметри
цільової аудиторії центру і керувати кількістю відвідувачів. Успішний досвід
міжнародних брендів і спад споживання за кордоном стимулюють їх вихід
в Росію. Популярність міжнародних брендів особливо помітна на тлі споживчого
буму в Росії, яка стала одним із пріоритетних ринків для міжнародних
рітейлерів ». Учасники конференції відзначили, що важливо не тільки користуватися
сприятливою економічною ситуацією, яка позитивно впливає на розвиток
торговельної нерухомості, але і вже зараз готуватися до зростання конкуренції. Тому
відповідь на основне питання конференції про те, чим же є російський ринок
торговельної нерухомості - островом стабільності або штормовим попередженням
- Індивідуальний для кожного торгового центру, кожного девелопера та оператора.
Все буде залежати від команди і вміння вибрати правильний курс.

Share This Post: