Через півроку ми дізнаємося ім'я нового президента України, але вже сьогодні « грошова»
підготовка до виборів йде повним ходом. «Сьогодні » попросила політологів
оцінити, якими сумами оперуватимуть кандидати і на що вони витратять
свої бюджети в кризовий час.

На думку всіх експертів, нинішня кампанія буде набагато менш витратною,
ніж попередні. Так, Дмитро Видрін стверджує, що бюджети уріжуть удвічі,
Вадим Карасьов - що на 10-15%. Менше буде концертів для виборців, дешевше
(Аж до 30 гривень на день плюс харчі, тоді як раніше було мінімум 50
грн) обійдуться послуги «майданарбайтерів», - говорить Видрін. «Жорсткіше стане
контроль за витратою коштів, політики відмовляться від послуг високооплачуваних
зарубіжних піарників ", - вторить йому Карасьов. Як мінімум половина грошей,
на їхню думку, піде на рекламу. Політолог Дмитро Видрін стверджує,
що голос одного виборця обійдеться кандидатам у президенти в 5-10 доларів,
а раніше в півтора-два рази більше, залежно від його популярності. «Якщо
кандидат планує набрати хоча б 20% голосів виборців - це приблизно
5 млн. чоловік, помножте на 10, вийде $ 50 млн., або близько 400 млн. гривень.
Левова частка цієї суми піде на телерекламу, від якої залежить 70% успіху.
Далі за популярністю йдуть дешеві білборди. Але користі від них ніякої,
- Каже Видрін. - Решту суми витратять на роботу передвиборних штабів,
поїздки по регіонах, оплату тим, хто стоїть на мітингах ». Директор Інституту
глобальних стратегій Вадим Карасьов вважає, що тільки гроші зараз усього
не вирішать: «Виборець вже не вірить нікому. У другий тур Янукович виходить
однозначно, а ось хто буде другим - Тимошенко, Ющенко, Литвин, можливо,
Яценюк - невідомо ». Політтехнолог Сергій Гайдай прогнозує: колишній
стандартний «шоу-рекламний» підхід, коли політики не сходять з екранів телевізорів,
а в містах проводяться бутафорські мітинги - статисти махають прапорами і чекають
появи головного героя, який зачитає по папірцю текст, - піде в минуле.
І через дорожнечу, і через відразу у киян. Успіх, на думку Гайдая,
матимуть ті, хто піде в маси (як це зробили Барак Обама на виборах
президента США і Леонід Черновецький на виборах мера в Києві) - вони організували
«Мережевий маркетинг», таке собі сарафанне радіо, коли їхні прихильники в районних
і навіть мікрорайонних штабах агітували своїх сусідів і знайомих голосувати
саме за «свого» кандидата. Глава асоціації зовнішньої реклами Артем
Біденко стверджує, що рекламні бюджети кандидатів через кризу впали
на третину, але тим не менш, на зовнішню рекламу (білборди, сітілайти) вони,
навпаки, зросли проти того, що було на попередніх президентських виборах.
«У 2004 році було витрачено $ 25 млн. А на сьогоднішній день Асоціація планує
отримати близько $ 30 млн, почасти через те, що ми вдвічі знизили розцінки,
це дало ефект. Тепер попит на «наружку» дуже виріс і продовжує рости,
- Розповів Біденко. - По всій Україні задіюємо близько 25 тисяч «площин»,
вже є заявки від багатьох кандидатів: БЮТ, «Нашої України», Партії Регіонів,
Яценюка, Гриценка, Тягнибока, Тігіпко. Поки йде «пристрілка», штаби прицінюються,
вирішують, де скільки білбордів їм потрібно, а основні великі замовлення заплановані
з вересня ».

Share This Post: